Learning Entrepreneur’s Lab is a process-oriented startup accelerator led by two experienced venture capitalists, Takashi Tsutsumi and Masato Iino. Fully backed up by Steve Blank, we support “learning” entrepreneurs by know-how and fund.
Our mission is to research, develop, and introduce Startup know-how i.e., Customer Development Model, that really matters to entrepreneurs.
Two of us have enough of experience at startups, obtain a business degree, and have gone through up’s and down’s of many entrepreneurs. Still, each startup case is so unique that we cannot apply lessons from one case to help another. And we were somehow bored with continuously coming titles of business books.
Then we met “Four Steps to the Epiphany” that was profoundly different from ordinary books. We were fortunate to win an opportunity to translate the great book and publish it in Japanese, and the occasion brought us to know Steve Blank, whom we call “Sensei (Teacher in Japanese)”. His openness allows many to practice and constantly brush it up. We will build our experience with entrepreneurs on Steve’s great notion to further help startups.
March, 2012 Takashi Tsutsumi & Masato Iino Learning Entrepreneur’s Lab
20+ years of new business creation at Trading Company and venture capitals at Silicon Valley and in Japan. Personally involved in startup support effort around Customer Development Model. Founded Learning Entrepreneur’s Lab in 2014. BA in Mechanical Science from Tokyo University of Science MBA from McGill University Translated “Four Steps to the Epiphany”, “Startup Owner’s Manual”, “Lean Customer Development” and “Cleantech Revolution”.
20+ years of M&A, Venture Investing. Three startups in Japan and in the U.S. as a founding member. Personally involved in startup support effort around Customer Development Model. Founded Learning Entrepreneur’s Lab in 2014. BA in Law of University of Tokyo MBA from Harvard University Translated “Startup Owner’s Manual”, “Lean Customer Development” and “Cleantech Revolution”.
YammerのUser Research Groupを率いるCindy Alvarezによる、大企業で顧客開発を実践するための実務的なコツがちりばめられた良書。YammerはMicrosoftに買収されたので、現在ではMS横断的な顧客開発の普及活動をやっており「ならでは」の苦労話が絶えない。日本の大企業で顧客開発に取り組みながら鬱々としている人にぴったり。
僕らの師匠スティーブ・ブランク氏による顧客開発モデルの実践的教本の決定版。インターネット系ビジネスとリアルビジネスにわけてアプローチを詳細に解説。ラーニング・アントレプレナーズ・ラボが行うリーンローンチパッドで教科書に使っています。
リーンスタートアップのルーツ本。スティーブ・ブランク師匠との出会いにつながった本でもあります。顧客開発モデルの4つのステップ全体を学んで基本を押さえたい方におススメの一冊です。これを読まずしてリーンスタートアップは語れません。
タイトルの通り、リーンスタートアップや顧客開発をさっと学びたい初心者向けの本。 身近な例でリーンのプロセスの具体的な進め方が説明されていてとっつきやすい。こちらの著書のブラントとパトリックとも僕らは仲良しです。
LELが実施してきた起業教育支援プログラム『リーンローンチパッド』の修了者は東京、大阪、名古屋、静岡等で延べ900名以上。リーンローンチパッドではプログラム終了後も修了者コミュニティLEANを通じて、リーンスタートアップ・顧客開発モデルを共通言語としながら、お互いに協力をしつつ切磋琢磨を続けています。直感を頼りに努力と根性だけ突き進むのでなく、仮説検証志向のプロセスに則った事業の立ち上げノウハウを修得した起業家集団にあなたも加わりませんか?顧客開発やリーン・スタートアップに不可欠な顧客インタビュー相手のリクルーティングはもちろん、起業仲間の募集やメンター探しにもこのネットワークが役立ちます。
*プログラム卒業生のみ参加可能です。 Facebookにて「join Group」を押下し申請ください。
LELが支援する起業家は街場の起業家にとどまらず、既存企業のイントレプレナーの支援も行っています。Japan Innovation Network(JIN)は経済産業省フロンティア人材研究会の提言内容の実行を軸に、「大企業からイノベーションは興らないという定説を覆し」、「イノベーションを興し続ける企業を100社生み出す」活動をしています。イノベーションを興し続けるための社内エコシステムの構築と共に国内外の先進的取組を行う企業やスタートアップを有機的につなぎながらノウハウの共有・洗練と実行支援を行っています。LELは既存企業のイントレプレナー支援でJapan Innovation Networkと緊密に連携しています。
数々の著名メディアのグラフィックデザイン、広告からブランディングを行ってきた泣く子も黙るデザイン・ファーム。デザイン制作に欠かせないプロジェクトの「意味」「理由」「価値」を徹底的に掘り下げる専門家集団で、LELはウェブサイトや会社ロゴだけでなく、数々の支援先起業家チームのMVP制作でも密接にタッグを組んでいます。
「正しいものを正しくつくる!!」をモットーに掲げ、クライアントがめざす目的に遡って徹底的に目的共有するため、自ら顧客開発を徹底するプロフェッショナル開発集団。LELのシステム開発はGuild Worksなしには語れません。
Learning Entrepreneur’s Lab Co.Ltd.
July 2014
1-9-2, Global Business Hub Tokyo, Otemachi, Chiyodaku, Tokyo, 1000004
Takashi Tsutsumi & Masato Iino